5 דברים שכל רץ חייב לדעת

5 דברים שכל רץ חייב לדעת

ריצה היא אחד מתחומי הספורט הפופולריים ביותר כיום, ויש לכך מספר סיבות מובנות ביותר: מדובר באפשרות להיות עם עצמכם ולהשקיט את המונולוג הפנימי המודאג, שריפת קלוריות מוגברת שמאפשרת לשמור על גזרה, וחיזוק יעיל ואחיד של קבוצות שרירים רבות. אז מהם כללי הזהב לריצה מועילה ובריאה שרק תתרום לאיכות החיים שלכם?

בחוץ או על הליכון?

ניתן לרוץ בחוץ – או בבית על גבי הליכון. לכל אחת מהאפשרויות הללו יתרונות משלה. על ההליכון ניתן לרוץ בנוחות תחת המזגן בכל ימות השנה, אך אנשים רבים מוצאים קסם מיוחד בריצה בחוץ: בפארק, על חוף הים או סתם ברחובות. ניתן גם לשלב בין השניים, ולא לוותר על ריצה בגלל תנאי מזג האוויר. עם זאת, אין ספק שהריצה בחוץ אינה דורשת תשלום של מספר אלפי שקלים, וזה בהחלט יתרון.

ביגוד והנעלה מתאימה

טיפ חשוב נוסף שיאפשר לכם לרוץ בהנאה, מבלי לפגוע בבריאותכם הוא בחירה בבגדים ובנעליים. בגדים קלילים (בחורף – בעלי שרוולים ארוכים) שמנדפים זיעה יאפשרו לכם לרוץ בלי תחושת לחות בלתי נעימה, שעלולה גם להוביל לפריחות ולשפשפות. בנוסף, חשוב מאוד לרכוש נעלי ספורט איכותיות מותאמות לריצה ובמידת הצורך גם לרכוש מדרסים לנעלי ספורט ליצירת יציבה מושלמת ואפקט בלימת זעזועים.

מתיחות לפני או מתיחות אחרי?

נושא נוסף שמתקשר באופן ישיר לריצה – כיצד מתכוננים לקראתה וכיצד מתאוששים ממנה. ראוי לציין שמתיחות בתחילת האימון אינן בגדר חובה, אך הן בהחלט יכולות לסייע בחימום השרירים לקראת המאמץ. חימום לפני הריצה הוא שלב חשוב, וחשוב לזכור כי גם אם ביצעתם חימום, ריצה מאומצת מדי עדיין עלולה לגרום למתיחת שריר. את המתיחות כדאי לבצע לאחר סיום הריצה.

נשימות עמוקות ויציבה נכונה

שני המרכיבים הללו מהווים את הבסיס לריצה מועילה. בלעדיהם, לא מדרסים לנעלי ספורט ולא ההליכון האיכותי ביותר יביאו לשיפור בריאותי ולירידה במשקל (אם זו מטרתכם). חשוב מאוד לנשום נשימות עמוקות על מנת לספק חמצן לגוף שלכם, הפועל במאמץ כה רב ברגע זה, והיציבה הנכונה תמנע נזק לגב ולברכיים ותבטיח חיזוק של עמוד השדרה.

אל תהיו גיבורים גדולים על ההתחלה

רבים נכנסים לתחום הספורט עם מוטיבציה גדולה, אך חשוב מאוד שלא להתחיל חזק מדי, משום שזה לא רק עשוי לגרום טראומות ופגיעות, אלא גם לגדוע את המוטיבציה לאחר המפלה הראשונה. יש להתחיל את הריצה בהדרגה: תחילה בפרקי זמן קצרים יחסית שמתחלפים בהליכה מהירה, ועלייה הדרגתית בעומס ובהספק. הגוף מתרגל לפעילות בהצלחה, אך חשוב מאוד שלא להכניס אותו למצב של שוק עקב מאמץ רב מדי. שמרו על הגוף שלכם והוא ישמור עליכם – לא רק בזמן הריצה.

מדרסים זה שווננפלד אורטופדיה